به گزارش مشرق، سيد مجتبي ميرسهيل در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: دانش فني طراحي و ساخت کامل زير مجموعههاي نرمافزاري و سختافزاري مورد استفاده در خودروهاي فولهيبريد که داراي فناوري بسيار بالايي هستند، در اختيار سه کشور آمريکا، آلمان و ژاپن است و ساير کشورها از زير مجموعه هاي فوق در خودروهاي هيبريدي خود استفاده مينمايند.
وي ادامه داد: در اتوبوسهاي هيبريد الکتريکي که عموماً از نوع هيبريد سري هستند، موتور احتراقي از نظر مکانيکي کاملاً از چرخها جدا است؛ درنتيجه موتور احتراقي بهکار رفته در اينگونه اتوبوسها کوچکتر از حالت عادي است و نيز براساس استراتژي کنترلي حکمفرما بر اتوبوس ميتوان سيستم را بهنحوي طراحي کرد که موتور احتراقي در محدوده با بازده مطلوب عمل کند؛ بنابراين درنتيجه مصرف سوخت حداقل به ميزان 30 درصد و توليد آلودگي حداقل به ميزان 70 درصد بهصورت چشمگيري کاهش مييابد.
ميرسهيل با اشاره به اينکه در اتوبوس هيبريد انرژي ترمزگيري نيز بازيابي ميشود، اذعان داشت: خودروهاي هيبريدي از همان سوخت خودروهاي معمولي استفاده ميکنند و نياز به هيچ زيرساختار اضافي نظير ايستگاههاي CNG براي خودروهاي گازسوز، ندارند.
* پروژه طراحي و ساخت اولين اتوبوس هيبريدي کشورهاي اسلامي
دبير مراسم رونمايي خودروهاي هيبريدي خاطرنشان کرد: پروژه طراحي و ساخت اتوبوس هيبريد الکتريکي به عنوان اولين خودرو هيبريد الکتريکي کشورهاي اسلامي از اوايل سال 1384 با هدف ايجاد دانش فني طراحي و ساخت خودروهاي هيبريد الکتريکي در داخل کشور به منظور کاهش مصرف سوخت فسيلي و کاهش آلايندههاي ناشي از آن آغاز شد.
وي با تأکيد براينکه اين پروژه وسيعترين کار گروهي و همکاري تنگاتنگ صنعت و دانشگاه را با خود به همراه دارد، تصريح کرد: بخشهاي مختلف دانشگاهي و وزارت خانهها و ارگانهاي دولتي و خصوصي دست به دست يکديگر دادند تا اين طرح ملي به سرانجام برسد.
ميرسهيل ادامه داد: محوريت پروژه و ايجاد دانش فني و بوميسازي آن بر عهده مراکزي نظير مرکز تحقيقات خودرو، سوخت و محيط زيست پرديس دانشکدههاي فني دانشگاه تهران، گروه پژوهشي خودرو و وسايل ريلي دانشگاه صنعتي اصفهان بوده است که با همکاري و حمايتهاي مادي و معنوي وزارتخانهها و بخشهاي مختلف دولتي و خصوصي، نظير وزارت صنايع و معادن (شرکت ايران خودرو ديزل و توسعه خودرو کار)، وزارت نفت (شرکت بهينه سازي مصرف سوخت کشور)، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و نيز بخش خصوصي، دستيابي به اين فناوري و ساخت يک نمونه اتوبوس هيبريد الکتريکي (Full Hybrid) ميسر شد.
* طراحي ساختار انتقال قدرت اتوبوس هيبريد الکتريکي با وجود تمام مشکلات
اين دستاندر کار طراحي خودرو هيبريدي اظهار داشت: طي دو سال مدت زمان اجراي پروژه، مواردي نظير فازهاي مطالعه و امکانسنجي، طراحي اوليه و طراحي مبسوط و در پايان نمونهسازي با استفاده از زيرمجموعه هاي نرم افزاري و سخت افزاري تجاري شده موجود در دنيا که مورد استفاده ساير خودروسازان بوده است، مدنظر قرار داشت.
ميرسهيل خاطرنشان کرد: پروژه مذکور عملأ پنچ سال به طول انجاميد زيرا مراحل طراحي و انتخاب تجهيزات مورد نياز جهت خريداري، با تحريمها همزمان شد و شرکتهاي صاحب فناوري دنيا در اين زمينه با علم و اطلاع از اينکه پروژه تحقيقاتي مذکور تنها در حد انجام نمونهسازي بر روي يک اتوبوس شهري است، به بهانه کاربري دوگانه برخي زيرمجموعههاي مورد نياز از تأمين آنها امتناع کردند، به اين دليل فرآيند مذاکرات جهت تأمين اين اقلام با فناوري بالا عملأ دو سال به طول انجاميد.
* اجزا و مجموعههاي اصلي بکارگرفته شده در قواي محرکه هيبريد اتوبوس هيبريد الکتريکي
دبير مراسم رونمايي خودروهاي هيبريدي تأکيد کرد: بهدليل مشکلات ناشي از تحريم، تهيه برخي از اجزاي اصلي شامل درايوهاي موتورها وژنراتور الکتريکي، تمامي نرمافزارها و سختافزارهاي کنترلر، ادوات ارتباطي و حفاظتي براي تيم مجري ميسر نشد و در نهايت با تکيه بر توان فني و دانش اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي تهران و صنعتي اصفهان، تمامي موارد فوق در داخل کشور توسعه يافت و پس از ساخت با موفقيت مورد آزمون و بهرهبرداري قرار گرفت.
دبير مراسم رونمايي خودروهاي هيبريدي افزود: به عبارت ديگر تحريمهاي ايران نه تنها سبب توقف دستيابي به دانش فني طراحي و ساخت خودروهاي هيبريد الکتريکي نشد بلکه تيم پروژه با بهرهگيري از نيروي خودباوري و پتانسيل نيروهاي متخصص داخل کشور موفق به دستيابي به دانش فني طراحي و ساخت زيرمجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري مورد نياز شدند که در حال حاضر تنها در اختيار سه کشور آمريکا، آلمان و ژاپن است.
ميرسهيل خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از 10 کشور در دنيا داراي دانش فني طراحي و ساخت خودروهاي هيبريد الکتريکي با استفاده از زيرمجموعه هاي استاندارد هستند که بخشهاي با فناوري بالاي اين زير مجموعهها انحصاراً در اختيار سه کشور است.
دبير مراسم رونمايي خودروهاي هيبريدي گفت: عملاً در راستاي اجراي پروژه مذکور، ايران به جمع سه کشوري پيوست که دانش فني طراحي و ساخت خودروهاي هيبريد الکتريکي و زيرمجموعه هاي آن را به صورت کامل دارا هستند.
* دستاوردهاي اتوبوس هيبريد الکتريکي ساخته شده در ايران
ميرسهيل اذعان داشت: با انجام اين پروژه گامي بزرگ در توسعه دانش فني و بوميسازي فناوري طراحي و ساخت خودروهاي هيبريدي برداشته شدهاست.
اين دستاندر کار طراحي خودرو هيبريدي در توضيح مزاياي بيشمار بوميسازي اين صنعت در کشور، گفت: دانش فني خودروهاي هيبريدي در حال حاضر در اختيار سه کشور آمريکا، آلمان و ژاپن است و بقيه کشورها از زيرمجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري اين سه کشور استفاده ميکنند بنابراين موفقيت اين پروژه در بوميسازي بخش عمده آن قابل ملاحظه است.
ميرسهيل اظهار داشت: در پروژه نمونهسازي اتوبوس هيبريد الکتريکي نهتنها دانش فني سيستم هيبريد و کنترلر آن توسط دانشمندان و متخصصان دانشگاه تهران و صنعتي اصفهان توسعه داده و بومي سازي شد، بلکه با موفقيت بر روي يک اتوبوس توليد داخل نيز پيادهسازي شد.
ميرسهيل اذعان داشت: با پيوستن ايران به جمع 3 کشور صاحب اين فناوري در دنيا علاوه بر تأمين نيازمنديهاي داخلي امکان صادرات اين دانش فني به ساير کشورهاي دنيا وجود خواهد داشت.
اين دستاندر کار طراحي خودرو هيبريدي با اشاره به کاهش حداقل 30 درصد مصرف سوخت اتوبوس درون شهري (19 ليتر در هر 100 کيلومتر)، توضيح داد: در اين پروژه با توجه به مسافت متوسط 100هزار کيلومتر در سال آنها، صرفهجويي اقتصادي قابل توجه و کمک به حفظ منابع فسيلي را براي کشور در پي خواهد داشت.
ميرسهيل ادامه داد: کاهش 75 درصدي توليد آلايندههاي زيستمحيطي و دستيابي به استاندارد يورو 4 در کاهش آلودگي هوا کمک شاياني به رفع معضل آلودگي شهرهاي بزرگ همچون تهران خواهد نمود؛ اگر چه هزينههاي اجتماعي و سلامت ناشي از آلودگي هوا بهطور دقيق قابل محاسبه نيست، ولي ارزيابيهاي جامعه علمي ارزش معادل اقتصادي آن را بهمراتب بيشتر حائز اهميت مينمايد.
دبير مراسم رونمايي خودروهاي هيبريدي تأکيد کرد: تمامي سخت افزارها و نرم افزارهاي سيستمهاي کنترلي و ادوات ارتباطي که به عنوان مغز خودروي هيبريدي عمل ميکند به دليل محدوديتهاي تحريم ايران در داخل کشور طراحي و ساخته شدهاند و با موفقيت مورد آزمون و بهرهبرداري قرار گرفته است.
اين دستاندر کار طراحي خودرو هيبريدي تصريح کرد: بردهاي کنترلي و نرمافزارها بهصورت ماژولار طراحي و ساخته شدهاند و بهراحتي براي استفاده در نمونههاي خودرو هيبريد ديگر قابل استفاده هستند.
ميرسهيل اضافه کرد: هزينه ايجاد دانش فني و توسعه و بوميسازي اين فناوري به همراه ساخت يک نمونه به ميزان يک دهم پروژههاي مشابه انجام شده در خارج از کشور بوده است.
اين دستاندر کار طراحي خودرو هيبريدي افزود: در اين پروژه دانش فني کسبشده بومي است و اتوبوس هيبريد ساختهشده تحت ليسانس هيچ کشور خارجي نيست؛ دانش فني طراحي و ساخت کنترلر هيبريد، نرمافزار و سختافزارهاي مربوطه، مدل سهبعدي و نقشه کامل سازه و بدنه اتوبوس و زيرسيستمهاي اتوبوس هيبريد از اين جمله است.
وي تصريح کرد: همکاري گسترده بخشهاي مختلف صنعت و دانشگاه در اين پروژه نماد موفق همکاري دانشگاه و صنعت است که منجربه نمونهسازي اتوبوس هيبريد و توسعه بومي دانش فني آن شد؛ ادامه اين همکاري و کسب دستآوردهاي بيشتر از ارزش والايي برخوردار است.
ميرسهيل خاطرنشان کرد: به دليل استفاده از فناوري هيبريد از موتور احتراقي با حجم کمتر استفاده شده است بدين ترتيب که موتور احتراقي چهار سيلندر O904 با حجم 4.25 ليتر و توان 130 کيلو وات جايگزين موتور اوليه شش سيلندر OM457 با حجم 12 ليتر و توان 220کيلووات شد.
اين دستاندر کار طراحي خودرو هيبريدي تأکيد کرد: اتوبوس هيبريدشده داراي قابليت بازياب انرژي ترمزي است و علاوه بر اين ميتوان باتريها را در هنگام توقف و يا شب از برق شهر شارژ کرد.
دبير مراسم رونمايي خودروهاي هيبريدي ضمن تأکيد بر مستندسازي جامع مراحل طراحي و ساخت و دانش فني آن، گفت: طراحي براساس حداقل تغييرات در سيستم اتوبوس معمولي انجام شدهاست تا هزينه تبديل از اتوبوس معمولي به اتوبوس هيبريد الکتريکي به حداقل کاهش يابد.
وي در پايان خاطرنشان کرد: خودروهاي هيبريدي در آينده بسيار نزديک توسط رييسجمهور و با حضور وزير نفت، وزير صنايع و معادن و جمعي ديگر از مسئولان رونمايي ميشود.